Diesel, benzin či elektromotor? Car for friend má odpověď!

  • 27.06.2022
  • 7 min čtení

Elektřina, diesel nebo benzín – jaké jsou rozdíly? 

Je dobře známo, že nová auta s dieselovým motorem jsou dražší než ta s benzínovými motory. V případě ojetých vozů už to není tak samozřejmé. Cenu auta ovlivňují různé faktory, které znemožňují jednoznačně určit, zda auta s motorem vytvořeným Rudolfem Dieselem budou levnější nebo dražší než auta poháněná benzínem. Často to závisí například na oblíbenosti motoru, jeho roku výroby nebo modelu auta.  

Poměrně nepříznivý tisk na motory hltající černé (naftové) palivo, který už nějakou dobu trvá, je přitom velmi dobře vidět na prodejních portálech ojetých vozů. I přes větší chuť k autům s dieselovým motorem je dostupnost vozů se spalovacím motorem mnohem nižší, a tím i jejich ceny stoupají. Největšími vítězi celého tohoto zmatku jsou však vozy vybavené současně elektromotory a spalovacími motory, tedy hybridy. Nízká spotřeba paliva, jednoduchý design a péče o ekologii znamenají, že nákup hybridu vyžaduje naditou peněženku.  

A jaká je situace, když mluvíme o čisté elektřině?  

Vysoké ceny (dokonce velmi). Přístupnost – velmi obtížné. Samozřejmě ani to není nic nemožného, pokud máte na CFF ty správné přátele. 

 

Rozdíly v konstrukci benzínových, dieselových motorů a elektromotorů. 

Benzínové motory – vyšší spotřeba paliva 

Benzínový motor je zážehový či spalovací motor. Jiskra generována elektrodami zapalovací svíčky způsobuje zapálení směsi pohonné látky a vzduchu ve válci. Nejběžnějším palivem používaným v automobilech jsou kapalná paliva, k nimž patří především benzín. 

Při konstrukci benzínových čerpadel najdeme méně prvků vystavených selhání a rychlému opotřebení oproti konstrukci dieselových čerpadel. Pokud to zobecníme bez ohledu na model a výrobce motoru, můžeme říct, že vůz s benzínovým motorem bude méně poruchový. Přesto bude současně spotřeba paliva vyšší než v případě vozidel s naftovým motorem. 

Emise výfukových plynů patří do kategorií, ve kterých vítězí také zážehový motor. U automobilů s naftovými motory je nutné používat vhodné filtry a systémy ke snížení znečištění. U vozidel s benzinovým motorem taková potřeba není. 

 

Dieselové motory – větší výkon při nízkých otáčkách 

Dieselové motory jsou samozápalné motory, což znamená, že k zapálení paliva v takovém motoru nepotřebujete externí zdroj energie, jimiž jsou svíčky. 

Je pravda, že vznětové motory mají mnohem komplikovanější strukturu než zážehové. Skládají se z mnoha komponent, jako je turbodmychadlo, filtry pevných částic, vysokotlaké čerpadlo, dvouhmotové setrvačníky, katalyzátory SCR atd. Všechny tyto části jsou vystaveny rychlému opotřebení. Výsledkem je, že majitelé dieselových vozidel mají vyšší náklady na údržbu. 

Ale pokud mluvíme o rychlosti, auto s moderním dieselovým motorem se startuje stejně snadno jako auto s benzínovým motorem bez ohledu na vnější podmínky. 

 

Elektromotory – ekologičtější provoz, ale dražší pořízení auta 

Elektromotor je založen na principu přeměny elektrické energie na mechanickou, která pak pohání váš vůz. Elektromotor je ve srovnání se spalovacím motorem lehčí, jednodušší a účinnější. Pořizovací náklady u vozidel typu Tesla ale jsou vyšší než u vozů poháněných dieselovým nebo benzínovým motorem. 

 

Hybridní motory: elektrony a mechanická energie ve službě. 

Základním principem hybridních motorů je kombinace elektromotoru a spalovacího motoru. V závislosti na použité technologii můžeme rozlišit hybridní pohon: 

  • sériový, ve kterém spalovací motor není mechanicky spojen s koly vozidla, ale odpovídá pouze za pohon generátoru střídavého proudu. 
  • paralelní, ve kterém mohou dvě pohonné jednotky působit současně na kola vozidla. Přitom generátor a elektromotor jsou tvořené jednou jednotkou. U sériového jsou to dvě různá zařízení.  
  • kombinovaný, nejoblíbenější u hybridních vozů, je kombinací obou uvedených variant. Jeho úkolem je spojit výhody paralelního a sériového pohonu. 

Bez ohledu na zvolenou technologii jsou hybridy relativně jednoduchými a spolehlivými konstrukcemi, a proto jsou na trhu tolik vyhledávané. 

Diesel, benzín či hybrid. Cena paliva 

Ekonomické faktory jsou ty, které nejčastěji ovlivňují rozhodnutí o koupi konkrétního vozidla. Pořizovací cena je jednorázový výdaj. Náklady, které s námi budou po celou dobu životnosti vozidla, jsou provozní náklady a náklady na palivo. Proto je pro výběr mezi vznětovým, benzínovým motorem nebo hybridním motorem nutné určit, k jakým účelům bude vůz používán. 

Naftový motor je vhodný na dlouhé cesty 

Motorová nafta je levnější než benzín. Dieselové motory mají také nižší spotřebu paliva. Mělo by to být jednoduché: na dovolenou, například do Chorvatska, utratíme méně paliva. Pamatujte však, že spotřeba paliva není všechno. Než se vydáte na tak dlouhou cestu, stojí za to navštívit servisní stanici a zkontrolovat technický stav vozidla.  

Benzínový motor je pro město lepší 

Přesun na kratší vzdálenosti by nás měl vést ke koupi vozidla vybaveného benzínovým motorem. Díky jednodušší konstrukci a rychlému zahřátí motoru se benzínový motor lépe hodí do městského provozu. Vyšší spolehlivost na kratší vzdálenosti nám kompenzuje ceny pohonných hmot a snižuje provozní náklady. Pokud používáte auto jako dopravní prostředek z domova do práce (ne více než 20 km), zvažte pořízení vozidla s benzínovým motorem na nákupy a krátké víkendové výlety. 

Hybrid do města a někdy i na delší trasy 

Diesel je lepší na dlouhé cesty, benzín – do města. A co hybrid? Je přímo stvořený pro krátké cesty po městě. Pokud si vydáte na delší cestu, zde bude práce spalovacího motoru náročnější z hlediska spotřeby paliva, ale přesto spotřeba bude na úrovni 7-8 litrů na 100 km dobrým výsledkem.  

Kromě toho si pamatujme, že ekologie nás nutí využívat dostupnou energii mnohem efektivněji a v tomto případě hybridní motor rozhodně vítězí. 

Takže diesel nebo benzín? Nebo možná spíše ten hybrid? 

Odpověď na otázku výběru dieselu, benzínu nebo hybridu je bohužel stejně složitá jako konstrukce dieselového motoru ???? Rádi bychom vám dali hotový recept a odpověděli na otázky typu: 

  • Který motor funguje lépe? 
  • Co je ekonomičtější? 
  • Které auto má nejnižší náklady na vzdálenost 100 km? 
  • Který motor funguje dobře při vysokém počtu najetých kilometrů? 

Na trhu s náhradními díly máme na výběr řadu vozidel, každé s vlastní historií. Kritéria nákupu, i když se mohou zdát jednoduchá, taková nejsou. Existuje tolik faktorů, které vám pomůžou vybrat to pravé auto, ideálně přizpůsobené vašim potřebám, ale neexistuje jednoduchý recept na úspěch. Naštěstí s pomocí Car For Friend můžete zjistit najeté kilometry importovaného auta, seznámit se s rozborem technických údajů a celou historií vozu. 

 

V Car for Friend vám prozradíme, co bude lepší pro vás: hybrid, diesel nebo benzín! 

Na druhou stranu ten výběr může být pro vás velmi jednoduchý: spolehněte se na profesionály.  

Nabídky ojetých vozů zveřejněné na webových stránkách jsou často nečitelné nebo nejsou dostatečně podrobné, aby pomohly učinit uspokojivé rozhodnutí. V Car For Friend poctivé projdeme všechny existující nabídky, abychom našli tu nejvhodnější, pojedeme a zkontrolujeme vůz na místě, vyjednáme dobrou cenu a přivezeme vaše vysněné auto přímo k vaším dveřím. 

PS. Víme, že náš článek nezmiňuje typ paliva zkapalněný ropný plyn, ale je to záměrné, protože text by byl příliš dlouhý. Zajímá vás, co si myslíme o LPG?  

Zanechte komentář, vše probereme a vysvětlíme. 

CFF

Sháníte nové auto? Napište nám!

Najít auto

Doporučené články

Přečíst článek - carforfriend

Přečíst článek

Přečíst článek - carforfriend

Přečíst článek

Přečíst článek - carforfriend

Přečíst článek